تبلیغات
خاکریز - مطالب تیر 1389

قالب وبلاگ

هاست لینوكس

مرجع راهنمای وبلاگ نویسان

سفارش طراحی اختصاصی قالب وب سایت و قالب وبلاگ

طراحی وب


جمعه 18 تیر 1389

رسول می ماند و تنهایی!



رسول می ماند و تنهایی...برگزیده از متاب نامه های بلوغ استاد صفائی حائری 

حرف اول این که سلام،برای این روزها قسمتی از یکی از نامه های کتاب نامه های بلوغ استاد صفائی حائری را برایتان می آورم،نامه ای که استاد در آن می کوشد تا بگویدچرا «پس از عزت ها و گذشت ها،ذلیل و زمین گیر می شویم و از دین دست بر می داریم و به هدف پشت می کنیم و از راه چشم می پوشیم و اگر استقامت کنیم،به زندگی آزاد و راحت باز می گردیم و از دین و هدف و راه و رفتن، حتی حرفی هم نمی زنیم.»قسمتی از نامه ای که در آن از غربت های رسول سخن می گوید:

من مدت هاست که به دو غربت رسول خدا فکر می کنم،

یکی آن جا که همراه خدیجه و علی،در کوچه های گرم مکه قدم می زد و خاشاک راه و اهانت بام و هجوم تمسخر بچه های مکه را زیر پا می گذاشت و به فکر دل های طالب و تسلیم های آگاهی بود، که در میان مرده ها و کورها و کرهای فراری نهفته بودند و امانت رسالت او را، به دوش جان می گرفتند و تا دورها می بردند.

و دیگر ،آن جا که در بستر وفات،در حجره ی مدینه افتاده بود.باز هم همراه علی و این بار فاطمه  می خواست تا هدایت نسل های بعد را تضمین کند و آن ها را با کتاب و عترت هم پیمان سازد،که فریاد برداشتند و نگذاشتند و رسول روی برگرفت و تنها،در میان گلوگاه و سینه علی جان داد.

این غربت دوم،غربت سنگینی است.

پس از سالها تلاش و رنج و کاشتن در کویر و شکفتن گل های عشق و اگاهی و عمل،اکنون رسول می نگرد که یاران اودر خاک های مدینه،در همین کناره های بدر و احد و خیبرو آن دورترها و دورترها آرمیده اند و تمامی رسالت او را جز علی برادر او و جز فاطمه کوثر او کسی برنمی دارد. واز یاران ،حتی ابوذر و سلمان هم ساعت و ساعت هایی گرفتار می شوندو تنها مقداد می ماند.


راستی که،چه غربت سختی است!

دوستان را یا مرگ می گیرد و شهادت می برد

و یا فتنه ها و شبهات و شهوات و بدعت ها زمین گیر می نماید

و مشکلات و مصیبت ها از پای می اندازد

و رسول می ماند و غربت غریب تنهایی و نه تنهایی،

 که یاران برگشته اند و مرتد شده اند

و به تعبیر خدا:«انقلبتم علی اعقابکم...»(آل عمران،144)

برگذشته های بازگشته اند

و از راه رفتن دست کشیده اند...             «نامه های بلوغ؛صفائی حائری،ص 147»



یکشنبه 6 تیر 1389

در باب شبیخون روانی

کلمات کلیدی : شبیخون روانی , شهید بهشتی ,


شهید بهشتی 

 

  • این خلاصه ای از مقدمه یک مقاله است که مدتی قبل برای چاپ به یکی از مجلات دادم.فعلا این جا می زارمش تا بعد.(منابع در اصل مقاله موجود است!)

«من فکر می‌کنم جامعه ما باید برای نه تنها مبارزه با هجوم نظامی دشمن خودش را بسیج کند و ارتش 20 میلیونی به وجود بیاورد، بلکه باید برای مقابله با «هجوم روانی دشمن» خودش را بسیج کند.» «شهید بهشتی »


 جملات فوق، بخشی از متن مصاحبه شهید بهشتی در گفتگو با روزنامه کیهان، در 19مهرماه59 است. اکنون پس از چند دهه، در روزهای پس از اتفاقات و اغتشاشات تهران،  به خوبی می‌توان لمس کرد که یکی از مهمترین ساحت‌های دفاع از انقلاب اسلامی مربوط است به بحث «دفاع روانی» از سطوح مختلف جامعه در برابر عملیات و حمله روانی دشمن .

«شبیخون روانی» که همچون  شبیخون فرهنگی در رتبه اول، مسئولان و خواص نظام را هدف‌گیری کرده است، می‌کوشد اولاً به مهندسی رفتار نخبگان و ثانیاً رفتار عموم مردم از طریق «تله‌های روانی»  بپردازد.

  • بسیج دفاع روانی

این همان «میدان نبرد نرمی» است که شهید بهشتی در مورد آن با عنوان لزوم «دفاع روانی از جامعه» آن‌هم در «مدل جدیدی چون بسیج و با تکیه و اعتماد بر مردم» سخن می‌گوید.

 اکنون پس از آشکار شدن نقش عملیات روانی در ایجاد گرد و غبار در جامعه و پوشاندن حقیقت‌ها و ایجاد شک و شبهه، توجه نخبگان و مدافعان نظام بیش از پیش به عملیات روانی و جنگ نرم معطوف شده و در واقع، می‌توان این سال ها را، سالهای «دفاع مقدس روانی» نامید بی شک پرداختن به این ایده بیش از پیش اهمیت خود را نشان می دهد.
شیاطین عالم در میدان نبرد نرم با جبهه توحید، با گردآوری تجربیات خود در این حوزه که سابقه‌ای به بلندای روزهای حبوط آدم بر زمین دارد و نیز سنجش واکنش‌های نظام اسلامی در برابر بحران‌هایی چون 18 تیر و جمع‌بندی و بومی‌سازی «مکرهای» خود در کشورهای مخمل‌زده و  پس از گذار از تهاجم فرهنگی به ناتوی فرهنگی، اینک آنان «عملیات روانی» را به عنوان یکی از مؤثرترین کاتالیزورها در جنگ نرم و قوام و غلظت‌دهنده جریان لایه اجتماعی سکولار و غربی در اختیار گرفته‌اند.

  • توهم غلظت


در صورت‌بندی ناتوی فرهنگی، باید طبقه فکری نویی در ایران سر بر می‌آورد تا با «نامرئی سازی روند استعمار» در یک جنگ استراتژیک نرم، بتواند راهبرد ناکام «فروپاشی ایدئولوژیک جامعه ایران» را احیاء کند،

 اما غرب با توجه به رقیق بودن این لایه در سطوح اجتماعی جامعه و عدم امکان کسب قدرت آن در اوضاع و احوال طبیعی، از ضمایمی همچون «عملیات روانی» در جهت ایجاد توهم غلظت و ... بهره برد.
 عملیات روانی با هدف قرار دادن باورها، اندیشه‌ها، اعتقادات و تمایلات گروه هدف می‌کوشد از یک سو با ترفند ایجاد ناامیدی و حتی نفرت نسبت به آنچه هست و از سوی دیگر، هم‌زمان یا پس از آن، با ایجاد رغبت و پذیرش نسبت به داده‌ها و نظرگاه تعیین شده کنشگران خود به اهدافش دست یابد.
و این چنین، به ویژه پس از ایفای نقش گسترده رسانه‌ها در اتفاقات تهران، لزوم پرداختن به حوزه دفاع روانی به خصوص در حوزه رسانه و دفاع در برابر هجوم روانی دشمن باید به خوبی برای تک تک آحاد مردم شفاف شده باشد.